Slot
ini merupakan slot yang ke-4 dalam Program Kem Membaca di SK Behrang yang telah
diadakan pada 26 April 2015.
Penyediaan Aktiviti :
1. Kami
mempersiapkan peralatan yang diperlukan untuk aktiviti ini.
2. Antara
persiapan lain yang dilakukan adalah memikirkan nama yang sesuai untuk slot
ini, menyusun perjalanan aktiviti, serta memikirkan rasional aktiviti yang
dijalankan.
3. Kami
juga memikirkan aktiviti lain sekiranya aktiviti ini menghadapi masalah dalam
pelaksanaannya.
4. Rasionalnya,
kami memilih aktiviti ini untuk memberikan keyakinan kepada murid-murid untuk
bercakap di hadapan umum sambil melafazkan pantun yang telah dilakarkan pada
kad manila dengan intonasi yang tepat.
5. Berdasarkan
apa yang telah dipelajari dalam kursus BMK 3033 Keterampilan Membaca, aktiviti
ini menerapkan kemahiran membaca lantang. Hal ini kerana, setiap murid diminta
untuk membaca pantun serta memahami maksud yang disampaikan oleh pantun
tersebut.
Pelaksanaan Aktiviti :
1. Kami
telah melaksanakan aktiviti ini dengan melibatkan murid-murid Tahun Satu dan
Tahun Dua. Murid-murid diminta untuk tampil ke hadapan mengikut giliran
kumpulan masing-masing.
2. Kemudian,
mereka dikehendaki untuk melafazkan pantun yang telah mereka tulis di atas kad
manila semasa aktiviti sebelum itu dengan intonasi yang tepat.
3. Semasa
aktiviti ini dijalankan, dapat dilihat bahawa murid-muird mampu membaca pantun
dengan intonasi yang betul. Kerjasama yang ditampilkan dalam kumpulan juga
sangat baik. Persaingan sihat antara kumpulan kelihatan harmoni dengan adanya
sikap saling menyokong antara satu sama lain. Mereka juga kelihatan seronok
dengan aktiviti yang dijalankan. Hasil pantun yang telah mereka tulis dan hias di atas manila kad telah dilekatkan pada papan kenyataan kelas mereka sebagai tanda hasil kerja mereka yang masih boleh terus dimanfaatkan.
Refleksi :
Melalui
aktiviti ini, kami mendapati bahawa rata-rata murid yang menjadi peserta kem
ini mampu mempersembahkan pantun dengan intonasi yang betul. Mereka juga telah
menunjukkan kerjasama yang baik antara ahli kumpulan serta fasilitator yang
bersama mereka. Hal ini boleh menjadi panduan kepada bakal guru berkenaan cara
untuk menarik minat murid-murid. Untuk murid-murid sekolah rendah, dapatlah
disimpulkan bahawa mereka suka didekati dan tertarik dengan aktiviti
pembelajaran yang melibatkan permainan.
No comments:
Post a Comment