i)Persediaan
Aktiviti
Pemilihan
aktiviti ialah “Tiru Macam Saya”.
Aktiviti ini menggunakan bahan yang terdiri daripada video persembahan “Nyanyian Tommy-tommy” dan bahan tambahan
menggunakan laptop serta pembesar suara. Sebelum hari kejadian, bahan- bahan
yang dinyatakan dapat disediakan dan persembahan video ini diambil daripada ‘youtube’. Aktiviti yang pertama dipilih
merupakan aktiviti “Tiru Macam Saya” sebagai
aktiviti pembukaan supaya dapat menarik
minat pelajar dalam aktiviti seterusnya. Latihan mengajar juga dititikberatkan
iaitu membuat pergerakan yang sama dengan persembahan video agar program
berjalan dengan lancar. Aktiviti ini dijalankan bertujuan untuk membangunkan
kepekaan terhadap irama dalam kalangan pelajar. Aktiviti ini dapat dikaitkan
dengan kaedah membaca radio yang merupakan salah satu strategi dalam membaca
lantang bersuara di mana satu cara berkomunikasi untuk menyampaikan maklumat
atau memberi hiburan kepada pelajar dalam menarik minat belajar.
ii)Pelaksanaan Aktiviti
Pada
26 April 2015, Program kem membaca
diadakan di Sekolah Kebangsaan Bandar Behrang 2020 yang melibatkan murid-murid
Tahun Satu hingga Tahun Lima dan pelajar kursus BMK3033 Keterampilan Membaca,
Universiti Pendidikan Sultan Idris. Seterusnya pelajar dibahagikan kepada
beberapa kelas kepada kumpulan pelajar kursus BMK3033 Keterampilan Membaca.
Kumpulan kami mendapat 16 orang pelajar Tahun Satu dan Tahun Dua.
Program
ini bermula pada pukul 9.00 pagi iaitu dimulakan dengan aktiviti “Tiru Macam Saya” dengan persembahan
video nyanyian tommy-tommy . Sebelum
itu, sesi perkenalan antara fasilitator dengan pelajar tahun satu dan dua
dilakukan. Seterusnya, arahan diberi kepada pelajar agar bersedia dan
mempersembahkan video ini dengan mengikut rentaknya. Pelajar menunjukkan reaksi
tertarik dan gembira dengan aktiviti ini.
iii) Refleksi
Aktiviti
ini dijalankan bertujuan untuk membangunkan kepekaan terhadap irama dalam
kalangan pelajar. Aktiviti ini dapat dikaitkan dengan kaedah membaca radio yang
merupakan salah satu strategi dalam membaca lantang bersuara di mana satu cara
berkomunikasi untuk menyampaikan maklumat atau memberi hiburan kepada pelajar
dalam menarik minat belajar. Penggunaan media sebagai alat bantu bukan sahaja
dapat menarik minat pelajar untuk mengikuti proses pengajaran dan
pembelajaran dengan baik, tetapi juga
juga membantu meningkatkan pemahaman
pelajar dan memudahkan pendidik menyampaikan ilmu.
iv) Harapan Pada Masa Akan Datang
Proses pembelajaran perlu
dipelbagaikan kaedah supaya pelajar tidak bosan dan belajar secara santai lebih
sesuai untuk memudahkan pelajar mengingat. Saya berharap aktiviti yang baik
dapat mengembangkan minda pelajar dan menarik perhatian mereka bagi proses
pembelajaran berjalan dengan lancar.
No comments:
Post a Comment